sunnuntai 5. lokakuuta 2008

Pratade med A på i början av veckan. Spände mig lite före samtalet. Det kändes lite dumt att spänna sig för att prata med henne. Under dessa nästan sjutton år vi levt tillsammans har jag ju pratat med henne så gott som varje dag. Det har varit något självklart och helt naturligt.

Men jag spände mig i onödan. Vi talade som förr – åtminstone nästan som förr. Hon verkar ha det bra. Jag är glad över det. Stolt över att hon verkar kunna anpassa sig till allt det nya. Tacksam över att hon fått en familj och en skola där hon trivs.

Innan hon åkte var det en vän som om och om igen tröstade mig med att hon kommer tillbaka. Jag insåg inte riktigt då hur det skulle trösta mig. Men nu alldeles plötsligt kändes det som en tröst. Hon kommer faktiskt tillbaka. Jag har inte släppt iväg henne för evigt. Utan vi kommer att leva tillsammans igen – tills hon flyttar hemifrån. Men då får vi ju hitta nya former att umgås.

Igår beslöt jag – igen – att jag skall använda den här tiden, då jag inte har ansvar för A i vardagen, till att ta hand om mig själv. Ta ett större ansvar för att mitt eget liv och be om hjälp för de delar av mitt liv som behöver ändras, men jag inte ensam kan ändra på.

Jag är faktiskt ganska stolt över mig själv också. Jag har vågat erkänna att det finns saker i mitt liv som inte är bra för mig och att jag behöver hjälp med att reda upp dem. Nu kan jag inte skylla på att jag inte har tid för det. Nu tar jag istället ansvar.

Ei kommentteja: